Solisten Hohe Messe – 3 december

Elisabeth Hetherington – sopraan

Sinds ze naar Nederland verhuisde heeft de bekroonde sopraan Elisabeth Hetherington zich in heel Europa snel gevestigd als een opvallende artiest en vertolker van vroeg, hedendaags en modern repertoire. Ze slaagt erin om moeiteloos de kloof tussen oude en hedendaagse muziek te overbruggen en is een gepassioneerd pleitbezorger van multidisciplinair optreden. Ze creëerde operarollen bij gezelschappen als Holland Opera, Holland Baroque en Opera Zuid – waaronder Cordelia (King Lear, Holland Opera 2019), Senta (De Vliegende Hollander, Holland Opera 2021) en Lopachin (Kersentuin, Holland Opera 2023). Naast haar uitvoerende carrière is Elisabeth een veelgevraagd spreker op het gebied van de originele uitspraak van het Elizabethaans Engels. Ze geeft masterclasses in conservatoria en trad op als docent bij het Festival Oude Muziek Utrecht. In 2020 ontving ze de Dutch Classical Talent Award.
Elisabeth voltooide haar ‘Undergraduate Degree in Voice Performance’ aan de University of Toronto, Faculty of Music, en is cum laude afgestudeerd aan de Masters of Historical Performance aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze regelmatig werkt als gastdocent.

Joris van Baar – Bas

De jonge bas-bariton Joris van Baar zong recent de titelrol in Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg), waarover NRC schreef: “een echte Figaro, gewiekst en vitaal”. De pers roemde ook zijn vertolking van Christus (Matthäus-Passion): “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid” (Dagblad van het Noorden). Vorig seizoen zong hij bij De Nationale Opera in de wereldpremière van Animal Farm (A. Raskatov) en de rol van Varja in Holland Opera’s De Kersentuin (N. Idelenburg). Eerder zong hij onder andere Hobson (Peter Grimes), Figaro (Le nozze di Figaro), Aeneas (Dido & Aeneas), Lorenzo (I Capuleti e i Montecchi) and Publio in La Clemenza di Tito. Als liedzanger was hij vaak te horen op festivals, radio, televisie en in masterclasses bij onder andere Dr. Bretton Brown, Joyce Fieldsend, Margreet Honig, Simon Keenlyside, Bejun Mehta en met Thomas Quasthoff in het Concertgebouw, Amsterdam. Na een vooropleiding muziektheater aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg studeerde hij verder aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2021 zijn masterdiploma met onderscheiding behaalde.

Leandro Marziotte – counter tenor

Leandro Marziotte won de eerste prijs van de International Händel Competition in Göttingen en was finalist in de International Countertenor Competition in Lugano. Hij studeerde aan de conservatoria te Den Haag (cum laude) en Straatsburg (summa cum laude). Hij zong in verschillende opera’s waaronder Glucks ‘Orfeo ed Euridice’, Purcells ‘Dido and Aeneas’ , Monteverdi’s ‘Orfeo’ en Brittens ‘A Midsummer Night’s Dream’, met ensembles zoals Cappella Mediterrana (Leonardo García Alarcón), Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre) en Ricercar Consort (Philippe Pierlot). Hij is te horen op CDs met Bach cantates (Musicus Köln), Heinichens opera ‘Flavio Crispo’ (Il Gusto Barocco) en Napolitaanse barokcantates voor countertenor. Hij nam deel aan het Bach Festival in Leipzig en Händel Festivals in Halle and Göttingen en trad op in belangrijke concertzalen in Europa (o.a. Madrid, Barcelona, Versailles) en Latijns-Amerika (o.a. Teatro Colón te Buenos Aires). Als componist zette hij gedichten op muziek van drie Latijnsamerikaanse vrouwelijke dichters, waaronder Gabriela Mistral, en vertolkte deze op het album ‘Las Musas de América’.

Camilo Delgado Díaz – tenor

De Colombiaanse tenor Camilo Delgado Díaz zingt niet alleen muziek uit de barok, maar ook uit andere stijlperioden (Rossini, Schubert, Tsjaikovski, hedendaags). Hij studeerde in Keulen (Kai Wessels), Wenen (Claudia Visca) en Rome (Claudio di Segni). Hij zong in ‘Alcina’ van Händel onder Andrea Marcon en won prijzen in Vicenza (Teatro Olimpico) en Noorwegen (Lars Ulrik Mortensen, Dame Emma Kirkby). Van 2020-2022 maakte hij deel uit van het Junges Ensemble in Gelsenkirchen. Hij trad op in vele opera’s en andere producties, zoals ‘Orfeo’, ‘Vespro della Beata Vergine’ en ‘Selva morale e spirituale’ van Monteverdi en zong in ensembles zoals Le Poème Harmonique, Seicento Vocale en Musica Temprana (festival Oude Muziek Utrecht met Adrián Rodrígues van der Spoel). Verder nam hij deel aan de wereldpremières van ‘Electric Dreams’ van Matthew Shlomowitz en ‘Innocence’ van Kaija Saariaho in Europa en de VS, zoals afgelopen oktober bij DNO in Amsterdam. Hij trad op in Rossini’s opera Otello en in Bach-cantates (ook in Nederland) en opera’s en oratoria van Händel.